top of page
  • Writer's pictureלימור רוטלמן, עו"ד ומגשרת

הורות משותפת - מה חשוב לדעת?

אחת הדרכים להבאת וגידול ילד היא באמצעות "הורות משותפת". כלומר, אנשים שאינם בני זוג אשר חוברים על מנת להביא לעולם ולגדל ביחד ילד משותף. במשך שנותיי כעורכת דין בתחום דיני המשפחה והירושה זכיתי ללוות הורים רבים בתהליך זה ולערוך עבורם הסכם הורות משותפת.


מה חשוב לדעת עוד לפני שנכנסים לתהליך?


  • בראש ובראשונה חשוב מאוד לבדוק את ההתאמה עם הפרטנר/ית, הן בהשקפת העולם הכללית והן כמובן בנוגע לגידול ילדים. אם מעוניינים בזמניי שהות דומים רצוי להתגורר באיזור סמוך זה לזו ככל הניתן.

  • זכרו שההורה השני של ילדך יהיה חלק מהמשפחה שלך כל חייך ולכן יש לבחור אותו/ה בתבונה. מומלץ לא להתעלם מאינטואיציות ומסימני אזהרה לגבי חוסר התאמה.

  • עריכת בדיקות רפואיות מקדימות שיאפשרו הערכת הסיכויים להרות ואת הדרך שבה התהליך יבוצע, האם נדרשת התערבות חיצונית וכיוצ"ב.

  • עריכת הסכם הורות משותפת אצל עו"ד מומחה בתחום - הסכם זה הוא כנראה החשוב ביותר שתערכו בחייכם, ראשית משום שבמהלך הפגישות המשותפות תיחשפו לנקודות ולתחומים שלגביהם יש להסכים, על חלקם מעולם לא חשבתם. הסכמות אלו יהיו משמעותיות ביותר בהמשך חייכם. להשקפתי, על רמת הפירוט בהסכמים אלה להיות גבוהה ביותר ויש להתייחס, ככל הניתן, לתרחישים אפשריים גם לשנים קדימה. הכלל הוא: ככל שהנושאים דוברו בהרחבה מראש בין ההורים וההסכם מפורט יותר, כך הסיכוי לחיכוכים קטן בהתאמה.

  • נקודות למחשבה להסכם ההורות המשותפת (רשימה חלקית ביותר) - ביצוע הבדיקות הרפואיות לפני ובזמן ההריון, מה קורה אם חלילה נדרשת הפלה, בחירת שם הילד ומה יהיה שם משפחתו, חלוקת הוצאות כספיות שונות ומגוונות, מימון ההוצאות החודשיות של הילד, כמובן בחלוקת זמני השהות של הילד בבית כל אחד מההורים ועוד נושאים רבים.

  • את הסכם ההורות המשותפת יש צורך לאשר בעתיד בבית המשפט לענייני משפחה על מנת שיהיה לו תוקף משפטי מחייב.


אני רואה חשיבות רבה בליווי ההורים המיועדים בגיבוש ובעריכת הסכם ההורות המשותפת, לומדת להכיר את צרכיהם, רצונותיהם, אילוציהם וכמובן גם מעלה בפניהם נקודות רבות הזקוקות להתייחסות מניסיוני הרב בתחום זה.


לשמחתי, זוגות רבים שליוויתי מעדכנים אותי בהמשך הדרך ותמיד מרגש לשמוע על ההריונות שנקלטו ולקבל תמונות של הקטנטנים שנולדו, שלהם ציפו כל כך.




58 views1 comment
bottom of page