top of page
  • Writer's pictureלימור רוטלמן, עו"ד ומגשרת

אורכו של תהליך הגישור

כמה זמן יימשך הגישור?


זוהי שאלה ששואל אותי כמעט כל זוג שמגיע לגישור.

אגב, הסיבות לשאלה הנן מגוונות. יש כאלה שמקווים שבמהלך הגישור בן זוגם ישנה את דעתו ויחליט שלא להיפרד, יש כאלה שמעוניינים דווקא להיפרד כמה שיותר מהר ויש ששואלים פשוט על מנת ליצוק מעט ודאות בתוקפה מבלבלת שבה הם נמצאים.



תשובתי היא שקודם כל חשוב להבין כי הגישור הנו תהליך. משך התהליך הנו אינדיווידואלי ומשתנה בין זוג לזוג, בין משפחה למשפחה על כל גווניה ויחידיה.


ככל שהנושאים העיקריים יהיו מוסכמים בין הצדדים ולא פחות חשוב, המקום הרגשי שבו נמצא כל אחד מהם יהיה דומה, כך הגישור יהיה קצר יותר. מנגד, ככל שהצדדים יגיעו לגישור כשהם "רחוקים" זה מזו מבחינת הרצון או ההשלמה לגבי קרות הפרידה, כך גם הגעה להסכמות לגבי חלק או אפילו כל הנושאים העומדים על הפרק, תהיה ארוכה יותר. לכך נוסיף כמובן את האישיות הייחודית של כל אחד מבני הזוג, חוויות חייהם והסיבות שהחליטו להיפרד, נסיבות מיוחדות לגבי הילדים ועוד ועוד...


אחד היתרונות שיש בגישור על פניה לערכאות שיפוטיות הוא שבתהליך הגישור מתאפשרים ביטוי והכלה לתהליך המורכב שעובר כל אחד מהצדדים. ככל שהנושאים ידוברו באווירה הנכונה, המכילה והמכבדת, המותאמת אליהם, כך יעבור כל אחד מהצדדים את התהליך באופן שיקרב אותם להסכמות ובסופו של דבר לסיום הגישור.


מסיבה זו, גם אם בני הזוג מנסים לזרז את התהליך באופן מלאכותי, זה בדרך כלל לא מומלץ. מדוע?

על פי ניסיוני, הזירוז לא יועיל ל"שורה התחתונה" אליה הם שואפים והיא: להגיע להסכמות האידיאליות ביותר עבור שניהם ועבור ילדיהם. הן לגבי הרכוש וההסדרים הכספיים השונים שביניהם והן לגבי חלוקת האחריות ההורית וזמני השהות של הילדים. ההחלטות וההסכמות אליהן יגיעו הצדדים בנושאים אלה ישרתו אותם במשך שנים רבות ובאספקטים מסוימים אף במהלך כל חייהם.


ההתפכחות מהסכמות מזורזות ללא תהליך מותאם היא קשה ואף אחד מהם אינו חפץ להתעורר בוקר אחד ולהרגיש שבעצם דחקו בו להגיע החלטות כה כבדות משקל ולהתחרט. כתוצאה מכך, מרקם היחסים העדין בין הצדדים כגרושים עלול להיפגע אנושות ועלול להוביל לערעור על הסכם חתום שאושר בערכאות. סיטואציה כזו אינה פשוטה כלל וכלל וכדאי לדעת שהערכאות השיפוטיות לא ימהרו לשנותו ללא הוכחה שחל שינוי מהותי בנסיבות.


חשוב להבין כי הסכם טוב הוא, בין היתר, הסכם שמבטא הסדר שהצדדים יכולים לעמוד בו, שהם מרגישים כי הוא הוגן עבורם וכי קולם נשמע בו. הגעה אליו תתאפשר אך ורק מתוך בשלות הצדדים, שלעיתים קרובות מתאפשרת באמצעות הבשלה של תהליך הגישור.

44 views1 comment
bottom of page